iTranSys triumfoval na Ynovate Festu: Rozhovor s Martinem Jančurou o budoucnosti dopravy
Olomouc – Slovenská společnost iTranSys získala první místo na Ynovate Festu, setkání inovačních agentur z Česka a Slovenska, které se konalo v Olomouci. Martin Jančura, ředitel žilinské společnosti, pokračuje v rodinné tradici optimalizace hromadné dopravy, kterou odstartoval jeho dědeček a otec. „Před třemi roky jsme se rozhodli, že vytvoříme nový nástroj na optimalizaci hromadné dopravy, protože jsme měli pocit, že takové řešení na Slovensku chybí. Pro obsloužení všech spojů, je potřeba vytvořit plány pro vozidla a řidiče. My spoje do plánu zařadíme tak, aby byl spokojený dopravce a náklady na dopravu byly optimální,“ říká v rozhovoru Martin Jančura.
V čem konkrétně spočívá váš projekt?
Řešíme konkrétní návrh jízdního řádu a snažíme se vždy skloubit celou řadu faktorů, od těch praktických, technických až po legislativu. Aktuálně podle našeho rozvrhu jezdí 20 až 30 tisíc spojů a některé už víc než půl roku. Náš systém využívá téměř 80 procent dopravců meziměstských spojů na Slovensku a v pilotní fázi je Plzeňský a Moravskoslezský kraj v Česku. Náš produkt je zajímavý v tom, že na základě kritérií umíme přihlédnout víc na jednu nebo druhou stranu. To znamená, že se umíme podívat na dopravce, řidiče nebo na cestujícího.
Jakou máte zpětnou vazbu od dopravců?
Celkově dobrou. Výhodou našeho systému je, že umíme velice rychle dopravcům ukázat, jak můžou dosáhnout konkrétní úspory nebo zlepšení v různých ohledech. Záleží, ale na dopravci, co se nakonec rozhodne použít v praxi a stejně tak na něm záleží i to, jak dlouho bude zavedení změn do praxe trvat. Například, v Považské Bystrici, což je město s přibližně 40 tisíc obyvateli, byli plány pro vozidla a řidiče, které vytvořil náš nástroj, zavedeny do praxe během dvou týdnů. Obvykle to ale trvá o něco déle.
Jak se vám daří na zahraničních trzích?
Tím, že jsme pokryli skoro celé Slovensko, teď máme namířeno do České republiky, ale chceme jít i do jiných zemí. Říkáme tomu „noha ve dveřích“ – máme několik zemí jako Indonésie, Estonsko, Spojené arabské emiráty nebo Jordánsko, se kterými komunikujeme a čekáme, zda budou chtít systém nasadit nebo ne. Dobrá lokalita a vhodný trh jsou klíčové proto, abychom nepromrhali příliš mnoho času a úsilí špatným směrem, protože jsme stále malý tým.
Takže cesta pro vítěze Ynovate Festu do Silicon Valley, nejžádanější startupové destinace na světě, se vám hodí…
Velmi nám to pomůže. Rozšíří nám to obzory a uvidíme, jak se to dělá v Americe a jak tam vznikají firmy. Těšíme se na inspiraci i na to, že i my něco ukážeme a potom zkusíme tyto zkušenosti přetavit do toho, aby se nám lépe expandovalo na nové trhy.
Proč jste si vlastně zvolili téma dopravy?
Na začátku prezentace ve startupové soutěži Ynovate Festu byla fotka profesora Kluvánka, který více než padesát let pracoval ve vědeckým výzkumu v hromadné dopravě. Pan profesor byl můj děda a tématu se celý život věnují i oba moji rodiče, takže optimalizace dopravy je pokračování rodinné tradice. Své úsilí směřovali na slovenský trh. Po revoluci můj otec spoluzaložil dopravní firmu, která je na Slovensku i v Česku úspěšná. Do jiných zemí však neexpandoval. V tomhle má iTranSys výhodu. Proč tedy nezměřit síly se světovou konkurencí, když to v Česku a na Slovensku funguje? Konkurence existuje, ale není tak velká, jak jsme si původně mysleli. Proto to chceme zkusit.
Jak vás napadlo se do olomoucké soutěže přihlásit a je to vaše první startupová soutěž?
V březnu jsme vyhráli soutěž na světovém Expu dopravy a mobility v Paříži. Do Olomouce nás nominovali z žilinského inovačního centra INOVIA, které se nám snaží všemožně pomáhat. My jsme rádi přijali výzvu a jsme rádi, že jsme je nezklamali.
Jak se cítíte, čekali jste v té konkurenci, že byste mohli zvítězit?
My našemu řešení věříme, možná to pro diváky není až tak atraktivní téma, protože optimalizace dopravy je komplexní věc, ale vidíme, že to, čeho jsme dosáhli a co se nám podařilo vytvořit, tady mělo úspěch a z toho se velmi radujeme.