
Kreativní vzdělávání jako klíč k budoucnosti školství v době změn
Olomouc – Jakou roli hraje kreativita ve vzdělávání a jak ji mohou pedagogové využívat pro přípravu žáků na budoucí trh práce? Odpovědi na tyto a další otázky nabídla konference Kreativní vzdělávání: Jak učit v době změn, která se zaměřila na propojení inovativních vzdělávacích přístupů s aktuálními výzvami společnosti. Akci uspořádalo Inovační centrum Olomouckého kraje (ICOK) 21. března.
„Kreativní vzdělávání je přístup, který vede studenty k aktivnímu myšlení, experimentování a objevování. Díky inovativním metodám se škola stává prostorem pro rozvoj klíčových dovedností, jako je kritické myšlení, spolupráce a schopnost řešit problémy. Tento přístup zahrnuje širokou škálu aktivit – od projektové výuky a umělecké tvorby po dramatická vystoupení či audiovizuální produkci, přičemž studentům umožňuje zapojit se do reálných situací a rozvíjet jejich potenciál,“ vysvětlila význam kreativního vzdělávání Karolína Balcárková, manažerka stejnojmenného projektu.
Během celodenního programu vystoupili odborníci na vzdělávání, zástupci praxe i studenti, kteří sdíleli své zkušenosti a pohledy na kreativitu jako klíčovou kompetenci 21. století. Důležitou součástí konference bylo i představení Krajského centra kreativního vzdělávání, které zaštiťuje ICOK. Jeho cílem je podporovat učitele a žáky v rozvoji inovativních forem učení. „Do kreativního vzdělávání pod hlavičkou ICOKu jsme se zapojili v září a skvěle doplňuje projektovou a blokovou výuku, kterou na naší škole postupně rozvíjíme. Ve své výuce se snažím zadávat žákům práci s otevřeným zadáním, aby měli prostor pro kreativní vyjádření. Chod školy výrazně ovlivňují sami žáci, kteří jsou zapojeni do týmů – mediálního, fundraisingového, ekotýmu, podcastového, parlamentu či projektu Samet na školách. Tyto aktivity vycházejí přímo z jejich iniciativy a přinášejí do školy nové impulzy a nápady,“ uvedl Tomáš Král z Gymnázia v Hranicích. „Konference skvěle ukázala, že nejsme jen izolovaný ostrůvek, ale že podobné metody fungují i jinde. Tradiční výuka, jak ji známe, už neodpovídá potřebám dnešních žáků. Škola by měla připravovat na budoucnost – a tu klasické metody samy o sobě nezajistí,“ zdůraznil význam konference.
ICOK na konferenci představil možnosti podpory podnikavosti a kreativity ve vzdělávání. Své zkušenosti aktivním zapojením do společenského dění sdíleli například studenti ze Střední průmyslové školy Šumperk a například odborníci z Asociace podnikavé Česko ukázali, jak podnikavost souvisí s kreativitou. Diskuze se pak zaměřila na propojení vzdělávání s praxí, budoucí trendy na trhu práce a to, jak mohou školy připravit studenty na rychle se měnící profesní výzvy.
Konference ukázala, že kreativní myšlení není jen o umění, ale o schopnosti hledat nové perspektivy a aktivně se podílet na utváření budoucnosti.
