Kreativní vzdělávání jako cesta k inovaci ve školství 

Inovační centrum Olomouckého kraje (ICOK) podporuje pedagogy středních škol v rozvoji kompetencí pedagogů. Tento inovativní přístup přináší pedagogům inspiraci ve výukových metodách i možnost objevit silné stránky a talenty svých studentů. O přínosech kreativního vzdělávání a konkrétních plánech mluví v následujícím rozhovoru Karolína Balcárková, manažerka projektu.

Jak byste popsala metodu kreativní vzdělávání?
Kreativní vzdělávání je inovativní přístup pedagogické praxe, který klade důraz na aktivní zapojení studentů prostřednictvím inovativních metod. Jeho cílem je podpořit myšlení, experimentování a objevování. Školní prostředí se tak stává místem pro rozvoj dovedností, jako je kritické myšlení, spolupráce a řešení problémů. Tento způsob vzdělávání zahrnuje různé činnosti – od projektů a uměleckých aktivit přes dramatické vystoupení až po audiovizuální tvorbu nebo participaci studentů v různých oblastech.  

Proč ICOK rozvíjí kreativní vzdělávání a o jaké aktivity konkrétně jde?
My v ICOKu se věnujeme podpoře inovací v celém ekosystému, včetně vzdělávání. Vedle projektu NašlápnuTO, zaměřeného na podporu podnikavosti mezi středoškoláky, jsme rozvinuli oblast kreativního vzdělávání. Díky podpoře IDZ OK budeme rozvíjet Krajské centrum kreativního vzdělávání (KCKV), které je zaměřeno na zvyšování kompetencí pedagogů středních škol v Olomouckém kraji. V září jsme zahájili intenzivní spolupráci se šesti školami, mezi nimiž jsou například Gymnázium Hejčín nebo Střední škola designu a módy v Prostějově. Mentorujeme vybrané pedagogy, aby dokázali aplikovat metody kreativního vzdělávání ve své praxi. Dále chystáme dvě odborné konference zaměřené na kreativní vzdělávání. Od jara příštího roku chceme pořádat pravidelné tematické workshopy pro odbornou veřejnost, kde budou prezentovány metody kreativního vzdělávání.

Kdo se může do aktivit KCKV zapojit?
Umění má kultivační funkci – podporuje kulturní identitu, rozmanitost, respekt a integraci, což je důležité pro práci se studenty různých zájmů a schopností. Kreativita, která je pro umění klíčová, může inspirovat pedagogy a studenty k využívání inovativních přístupů ve výuce. Umělecké prvky tak mohou být účinným nástrojem rozvoje kreativity ve školním prostředí.

Jaké jsou plány v rámci aktivit IDZ OK?
Aktivity v rámci IDZ OK jsou podpořeny na čtyři roky, chystáme dva běhy dlouhodobé intenzivní spolupráce s vybranými pedagogy, osvětové akce a workshopy pro pedagogy střední škol, které se budou konat v celém Olomouckém kraji. KCKV bude také za dobu svého působení síťovat aktéry KV a poskytovat konzultační činnost zájemcům o toto téma tak, aby v kraji vzniklo funkční prostředí pro implementaci KV ve školách. 

Fotogalerie z workshopu

Karolína Balcárková

Manažerka projektu Kreativního vzdělávání

balcarkova@inovaceok.cz