Úspěšný příběh

Až ICOK ze mě udělal podnikatele, předtím jsem byl jen nadšenec do vesmíru, říká hvězdář Michal

Michal Štipl aka Hvezdar.cz provozuje půjčovnu dalekohledů a nabízí klientům soukromá zážitková pozorování vesmíru, planet, měsíců a galaxií. Aby se mu ale byznys naplno rozjel, potřeboval si správně nastavit ceny za svoje služby. Právě v tom mu nejvíce pomohl startupový Akcelerátor u nás v ICOKu.


„Asi jako spousta dalších začínajících podnikatelů jsem měl v začátcích dost
zaměstnanecký mindset. Spočítal jsem si, kolik Kč jsem měl na hodinu v posledním zaměstnání, tuto částku o něco navýšil a přidal k tomu viditelné náklady, třeba za benzín. Z toho jsem pak vypočítal svou hodinovou sazbu,“
vzpomíná Michal.

Jeho pohled na cenotvorbu se změnil po absolvování programu ICOK Akcelerátor, na který narazil při procházení LinkedInu. „Pamatuji si zejména na jeden workshop s Jaroslavem Salvou, který nám řekl, že i když jako podnikatelé odpracujeme třeba 150–200 hodin měsíčně, reálně klientům dokážeme vyfakturovat 50–80 hodin. A naše hodinovka tomuto musí odpovídat,“ říká Michal. Kromě toho na workshopu zaznělo, že do nákladů je nutné započítat také platby za sociální a zdravotní pojištění, pojištění vybavení, náklady na webhosting, marketing, vzdělávání a podobně. Stanovit optimální hodinovku proto není tak jednoduché, jak se může na první pohled zdát.

Workshopy posílily víru v můj byznys

Michala nicméně stále trápilo to, co mnohé další podnikatele – když nasadí vyšší cenu, bude o jeho službu zájem? Budou lidé ochotní takové peníze zaplatit? „Tohle byla další skvělá věc na Akcelerátoru. Potkáváte se se spoustou dalších začínajících podnikatelů, kteří řeší úplně stejné problémy jako vy. Můžete je s nimi sdílet, konzultovat a potvrzovat si, že vaše služba je zajímavá a dává smysl. Celý Akcelerátor má 8 workshopů a já po každém z nich přišel domů úplně natěšený a nemohl jsem se dočkat, až všechny nové informace uvedu do reality,“ říká.

„Dnes mám cenu nastavenou úplně jinde a zájem o moje služby je přesto vysoký. Když si to teď zpětně promítnu, ze začátku jsem byl vlastně jen hvězdářský nadšenec. Hned první den jsem chtěl vzít lidi a ukazovat jim vesmír, neřešil jsem ale vůbec podnikání jako takové. A když už, tak dost nahodile – chvilku jsem se věnoval sociálním sítím, pak webu, ale nemělo to žádný řád a směr. Workshopy na ICOKu mě tak vlastně usměrnily,“ zakončuje s úsměvem Michal, který byl s Akcelerátorem tak spokojený, že jej nyní doporučuje i svým dalším kamarádům začínajícím podnikatelům.
Řešíte v podnikání podobné situace jako Michal?

It’c OK. Dejte vědět a podíváme se, jaký program by vám sedl nejvíce.